TradeTracker er et pålitelig affiliate-nettverk med lang erfaring og mange norske partnerprogrammer. De er kjent for sitt rettferdige provisjonssystem.

TradeTracker er godt mulig det beste affiliate nettverket

Et nettverk med lang erfaring, god kunnskap om bransjen, god support og hundrevis av norske partnerprogram. Men en ting kunne de gjort bedre. Les mine erfaringer med TradeTracker.com slik at du kan vurdere om du skal bruke tid på dem eller ikke.

TradeTracker sin nettside
TradseTracker sin forside

Driver du med affiliate marketing innen reise, shopping, tjenester, telekommunikasjon eller finans, er du nesten nødt til å bli medlem av TradeTracker i Norge. 

Dette er et av de virkelig store og kjente nettverkene med tusenvis av programmer internasjonalt. For norske aktører er det rundt 200 å velge mellom, og alltid noe interessant å promotere. Til tross for et litt utdatert brukergrensesnitt har de nok av verktøy og rapporter som gjør hverdagen for en affiliate til en lek.

Jeg har selv god erfaring med dem og de norske partnerprogrammene deres. Jeg har fått månedlige utbetalinger fra dem siden 2018 og de har vært med meg i både oppturer og nedturer.

TradeTracker er nok det affiliate nettverket jeg har tjent mest hos.

Bak logoen med de fire fargede sirklene har du et performance marketing nettverk som har vært der lenge og har god peiling på bransjen. De startet i 2004 med hovedkontor i Almere i Nederland. De ekspanderte raskt til andre land. Nå har de kontorer i 20 land, deriblant Norge i 2011.

TradeTracker Norway AS er nå et eget aksjeselskap etter å tidligere ha vært en avdeling under Crevita Marketing.

En av styrkene til TradeTracker er deres Real Attribution-modell. Dette systemet gir en mer rettferdig fordeling av provisjoner, som igjen motiverer affiliates til å jobbe hardere. Du får betalt for hele kundereisen, ikke bare den siste klikket. Dette gir en mer rettferdig inntekt for affiliates som bidrar til en salgskjede.

Jeg synes de fortjener en plass blant de fire store, sammen med Tradedoubler, Adtraction og Adrecord.

Innmeldingsprosess

For å melde seg inn hos TradeTracker som publisher – altså en affiliate – kreves det at du har et nettsted med litt trafikk du vil tjene penger på. Gjerne også en definert målgruppe så du har en viss ide om at partnerprogrammene passer deg.

Neste steg er å gå inn på TradeTracker sin nettside, trykker på Publishere i toppmenyen. Hvis du vil, kan du lese mer om hva det innebærer å bli medlem hos TradeTracker på denne siden. Når du er klar trykker du videre til Registrer deg som publisher.

Innmelding TradeTracker
Innmelding hos TradeTracker ser sånn ut

Dette tar deg til et registreringsskjema der du må fylle inn informasjon som navn, adresse, kontaktinfo, passord, erfaringsnivå, region, om du er bedrift eller privatperson og andre ting.

På det tredje av fire innmeldingssteg må du skrive inn informasjon om det primære nettstedet ditt. Det går på navn, markedssegment (som er det samme som kategori), type virksomhet, nettadresse og en liten beskrivelse. Beskrivelsen vises til annonsører du kommer til å søke på etter hvert så de ser om ditt nettsted er noe de vil samarbeide med. 

Ifølge dem selv tar det under ett minutt å bli medlem, men min erfaring er at det kan ta litt lengre tid. Det er uansett veldig enkelt og en smal sak for de fleste, så det er bare å prøve.

Nettsiden din må verifiseres for å bekrefte eierskap, men det gjøres enkelt ved å enten kopiere opp en spesiell .html fil til webhotellet ditt eller limer inn en kodebit fra TradeTracker å siden din. Alt dette er enkelt forklart når du er vel på plass inne på dashbordet.

Brukergrensesnitt

Med konto i boks kan du logge deg inn på det fine blå Dashbordet der alt skjer. Let etter knappen der det står Member login på forsiden av nettsidene og logg inn.

Jeg har som sagt tjent penger med TradeTracker i mange år helt uproblematisk. Men det er en ting som kunne vært gjort litt bedre, og det er brukergrensesnittet.

Det skal sies at på PC med god oppløsning og stor skjerm er det sjelden et problem, men på mindre skjermer må man zoome ut via nettleseren for at hele bildet blir med. Layouten er med andre ord ikke responsiv, så man risikerer å måtte dra i vinduet til siden for å se hele bildet. 

Om det er noe stort problem kan diskuteres, men det er et ørlite forbedringspotensiale. I de årene jeg har vært affiliate har de endret grafikken i hvert fall en gang, men det har ikke påvirket dette.

På mobil er det nøyaktig det samme brede PC-bildet som vises og ikke tilpasset i det hele tatt. Det er også svært vanskelig å trykke på knappene, spesielt på undermenyene. Noen ganger gir jeg opp. Derfor bruker jeg mobil kun på farten for å sjekke raske ting en sjelden gang.

Men nok om det – det meste annet er veldig positivt.

Sidene er raske som er et stort pluss. Det er enkelt å finne fram og det er mange justeringsmuligheter for å vise nøyaktig den informasjonen du ønsker å se. Oppsettet kan justeres via Visningsmuligheter på midten helt i toppen av skjermen.

Selv har jeg gjort det slik, men med flere infobokser om kampanjer, daglig økonomi, visninger og mer lenger ned. Noe av min personlige informasjon er blurret ut grunnet avtalen med TradeTracker.

TradeTrackers portal
En variant av dashbordet hos TradeTracker, som kan justeres som man vil

Helt i toppen er hovedmenyen med knappene Hjem, Kampanjer, Reklamemateriell, Rapporter og Konto. Hver hovedknapp har en rad med undermenyer som dukker opp egne klikkbare knapper i en lys blå rad under. Disse har igjen enda en meny med enda flere sider.

Hjem fører deg tilbake til dashbordets hovedside og der du lander når du logger inn.

Kampanjer viser alle partnerprogrammene og kategoriene du kan velge mellom. Her ser du også nye og avsluttede kampanjer. 

Reklamemateriell huser alle verktøyene for å lage lenker, finne bannere, produktfeeds og mye mer.

Rapporter viser deg ulike oversikter og hvordan det går med kampanjene dine, nettsidene, reklamemateriellet og transaksjoner. Veldig nyttig.
Under Konto ser du informasjon om kontoen, økonomien, utbetalingsunderlag og mer.

Kategorier og programmer

TradeTracker har partnerprogrammer innen de fleste kjente nisjer. Antallet varierer, men det pleier ligge rundt 200 norske affiliate programmer å søke på.

Du kan se en full oversikt over disse på siden min: Alle TradeTrackers norske affiliate programmer.

TradeTracker kategorier
TradeTracker kategorier

Provisjonen du kan få fra programmene varierer selvsagt det også, men ligger gjerne på 4% – 25% av hvert salg. Noen ligger tett opp mot 40% som er veldig bra.

Disse kategoriene finner du hvis du trykker på Kampanjer i menyen:

  • Baby og barn
  • Biler og motorsykler
  • Bøker, aviser og blader
  • Dating
  • Dyr
  • Familie
  • Gaver og gadgets
  • Hardware og software
  • Helse og skjønnhet
  • Hjem og hage
  • Hobby og fritid
  • Husholdningsapparater
  • Kostymer og tilbehør til party
  • Mat og drikke
  • Mote og smykker
  • Økonomiske produkter / Finans
  • Personlige internett tjenester
  • Reise og ferie
  • Sport og rekreasjon
  • Telekommunikasjon
  • Varehus
  • Voksen

Man søker enkelt på programmene ved å enten klikke på Registrer deg ikonet i listen over programmer, eller går inn på infosiden til det spesifikke programmet og gjør det derfra. 

Infosidene til hvert program er spesielt bra å se over og har masse nyttig informasjon. Du kan lese beskrivelsen annonsøren har skrevet om sin nettbutikk eller tjeneste. Spesielt viktig er cookietiden som du ønsker at skal være lengst mulig. Du kan også laste ned logo og ellers finne snarveier til dyplenker, bildebannere, tekstlenker og produktfeeds som passer.

Nederst ser du hvilke provisjonssatser programmet tilbyr. For din egen del er det smart å gå for annonsører med så høy prosent, eventuelt så høyt engangsbeløp, som mulig. Lenger ned ser du status om du er godkjent eller ikke.

Jeg har opplevd at de er litt trege med å fjerne annonsører som har gått konkurs eller som man ikke lenger kan promotere av ulike årsaker. En sjelden gang har det vært kluss med lenker som fører til 404 sier, men som regel løser det seg ved å kontakte support.

Du kan også melde deg på TradeTracker affiliateprogrammet og promotere dem.

Opprette og bruke linker

Oppretting av lenker hos TradeTracker er grei skuring, selv om andre programmer som Adrecord, Addrevenue og Orion Media gjør det hakket smidigere.

Man kan kopiere ut tekstlenker fra et programs infoside, eller fra Reklamemateriell og Tekstlenke menyen på hovedsiden.

Min personlige preferanse derimot, og den enkleste måten å generere en lenke, er følgende fremgangsmåte:

  1. Hold musepekeren over Reklamemateriell.
  2. Velg Lenkegenerator fra menyen som dukker opp under.
  3. Velg det riktige nettstedet dersom du har flere.
  4. Velg riktig kampanje / annonsør. Man må være godkjent for å promoterere kampanjen via affiliatenettstedet fra punkt 3.
  5. Under Mål-URL kan man eventuelt lage dyplenke til en underside. Standard er å gå til forsiden.
  6. Trykk på Generer-knappen for å lage en lenke.
  7. Din nye affiliatelenke dukker opp under Resultat. Kopier den ut, og bruk den på din egen side.
Lage affiliate lenker med TradeTracker
Oppskrift på hvordan man lager affiliate lenker hos TradeTracker

På tilsvarende måte finner du reklamebannere og annonser til markedsføring i menyen Bannere under Reklamemateriell. Finn en godkjent kampanje, let etter riktig størrelse på banneret og kopier ut HTML kode å lime inn på siden din.

Rapporter og verktøy

TradeTracker tilbyr sanntidsrapporter som gir nøkkeltall som klikk, leads, konverteringer, EPC, CSR og CLR. Disse rapportene gir detaljert informasjon om kampanjeresultater på ulike nivåer og kan tilpasses og lagres for fremtidig bruk.

Dette finner man under Rapporter på hovedmenyen.

  • Kampanjer: Oversikt over kampanjers prestasjoner.
  • Reklamemateriell: Identifiser hvilket materiell som konverterer best.
  • Referanser: Viktig for cashback-aktiviteter.
  • Mine nettsteder: Sammenlign prestasjoner på dine nettsteder.
  • Transaksjoner: Detaljert oversikt over salg og leads.
  • Enheter: Se hvilke enheter besøkende bruker og deres konverteringseffekt.

Du kan velge tidsrammer som i dag, denne uken, denne måneden eller dette året for å spore utviklingen. TradeTracker gir deg verktøyene for å optimalisere kampanjene dine og oppnå de beste resultatene.

Selv har jeg satt opp at mye av dette vises på forsiden, så det er ikke så ofte jeg går inn på disse rapportene.

En annen nyttig ting er at man får epost hver gang noen har gjort en transaksjon fra nettsidene dine. Det er motiverende å se at epostene og pengene tikker inn.

Utbetaling og betalingsmåter

Jeg får utbetalinger fra TradeTracker direkte til konto via bankoverføring. Så vidt jeg kan se nå er det eneste mulighet nå. Siden TradeTracker har norsk kontor oppgir man bare kontonummer.

Har du enkeltmannsforetak eller firma legger du også inn MVA-nummer og MVA legges på utbetalingene.

Jeg pleier å få utbetalinger en gang i måneden. Datoen er som regel tidlig i måneden mellom den første og tredje.

Min utbetalingsgrense er satt til 500 kroner, men kan justeres inne på portalen.

Så langt har jeg aldri hatt problemer med utbetalingene mine fra TradeTracker.

Kundeservice og support

Støtte er også en viktig faktor. TradeTracker har et dedikert supportteam som er tilgjengelig for å hjelpe deg med spørsmål og utfordringer. Dette er spesielt nyttig for nye affiliates som trenger litt ekstra veiledning i starten.

Helt på toppen av dashbordet, på høyre side, finner du en liten tekst merket Support. Her finner du noen guider og manualer i PDF format som kan være nyttig. Deriblant en oppstartsguide. 

De oppgir også at du kan sende epost til affiliate.support.no@tradetracker.com med spørsmål og forslag.

TradeTrackers norske kontorer i Bergen
TradeTrackers norske kontorer i Bergen

Tilleggsressurser

TradeTracker internasjonalt er på flere sosiale plattformer, dog noe utdatert og ikke veldig verdifullt. Sjekk det ut via disse lenkene selv:

Det finnes ingen TradeTracker app.

TradeTracker har også skrevet en veldig god artikkel de har kalt Regler for god forretningsskikk som alle som driver med digital markedsføring burde lese.

Personlig erfaring

Jeg som sjekker statistikken på TradeTracker
Jeg som bruker TradeTracker (© affiliateprogrammer.no)

Min erfaring med TradeTracker Norway er god.

Jeg leser på Trustpilot at de får ganske lav score der spesielt kontorer i utlandet får tyn og terningkast én. Årsaken er trege utbetalinger og at de er litt utdaterte. Brukergrensesnittet (UI’en) blir også nevnt at er lite moderne. Det samme mener jeg. Mange av kommentarene er derimot på villspor og virker mer som folk har misforstått konseptet eller skriver helt random ting for å ødelegge.

Jeg vil likevel gi dem en femmer fordi jeg har opplevd lite problemer selv og de har spennende norske partnerprogram.

Husk at konkurransen blant affiliates er tøff. Det kan ta tid å bygge opp en stabil inntekt. Men med tålmodighet og innsats, kan du oppnå gode resultater med TradeTracker.

Det å være affiliate handler om kontinuerlig læring og tilpasning. Markedet endrer seg, og det må du også. Men med TradeTracker har du en solid plattform å bygge videre på. Og med de riktige strategiene kan du nå langt. Hvis et affiliateprogram plutselig stopper har de et annet du kan promotere i stedet.

Så hvis du er klar for å ta steget inn i affiliate-markedsføring eller ønsker å utvide ditt nåværende oppsett, er TradeTracker definitivt verdt å sjekke ut. Start smått, lær av erfaringene dine, og se inntektene vokse slik jeg gjør.

Se min samlede vurdering og score av TradeTracker under.

Fordeler
  • Rettferdig provisjon
  • Mange norske nettbutikker
  • God support
Ulemper
  • Utdatert grensesnitt
  • Ikke responsiv design
  • Ingen app
© Copyright 2024 Swane Creative | Affiliate Marketing Norge