Hva heter affiliate marketing på norsk?

Hva heter affiliate marketing på norsk? Og hva kan man oversette det engelske låneordet affiliate med? Lær om det her.

Hva heter affiliate marketing på norsk?

Affiliate marketing er et begrep som har sneket seg inn i det norske språket, og mange bruker det engelske uttrykket uten å tenke over at det finnes gode norske alternativer. Men hva heter egentlig affiliate marketing på norsk?

Her er noen av de vanligste norske uttrykkene for denne markedsføringsformen:

  1. Affiliate markedsføring: Dette er kanskje den nærmeste oversettelsen og den som oftest brukes i norsk sammenheng. Det beholder «affiliate» fra det engelske uttrykket, men oversetter «marketing» til norsk.
  2. Partnermarkedsføring: Er en annen oversettelse som blir brukt. Det handler om at man blir partner med en nettbutikk eller tjeneste og promoterer dem gjennom en samarbeidsavtale.
  3. Provisjonsbasert markedsføring: Dette er en presis oversettelse som beskriver kjernen i affiliate marketing – at markedsføreren får en provisjon for salg eller leads de genererer.
  4. Henvisningsmarkedsføring: Dette uttrykket fokuserer på at markedsføreren henviser potensielle kunder til en selger eller tjeneste.
  5. Partnerprogram-markedsføring: Dette begrepet understreker samarbeidet mellom markedsføreren og selgeren via partnerprogrammer.

Selv om de norske uttrykkene kanskje er mer beskrivende, er det ingen tvil om at affiliate marketing og affiliate markedsføring fortsatt er de mest brukte begrepene i bransjen. De er korte, konsise og internasjonalt gjenkjennelige.

La oss ta et eksempel:

Tenk deg en blogger som skriver om reiser. Hun anbefaler et hotell og legger ved en link til hotellets nettside. Hvis en leser klikker på linken og bestiller et rom, får bloggeren en provisjon. Dette er et klassisk tilfelle av affiliate marketing – eller skal vi si affiliate markedsføring?

Hva betyr ordet affiliate på norsk?

Så har vi ordet affiliate… hva betyr egentlig det?

Ordet affiliate kommer opprinnelig fra engelsk, men har ingen direkte oversettelse til norsk. På norsk kan vi best forstå affiliate som tilknyttet eller tilsluttet.

I markedsføringssammenheng refererer det nettopp til en person eller et selskap som er knyttet til en annen bedrift gjennom et partnerskap eller samarbeid, vanligvis for å promotere produkter eller tjenester mot en provisjon.

Det nærmeste norske begrepet ville kanskje være partner eller samarbeidspartner, men disse ordene fanger ikke helt den spesifikke betydningen affiliate har i markedsføringskonteksten.

For øvrig har jeg også skrevet artikler om hva et affiliate program er og hva affiliate markedsføring innebærer, for de som ønsker å fordype seg ytterligere i temaet.

© Copyright 2024 Swane Creative | Affiliate Marketing Norge