Ord og uttrykk innen affiliate markedsføring

Her er den store listen over ord og termer på norsk som er knyttet til affiliate markedsføring

Affiliate-ord du bør kunne

Er du ny innen affiliate markedsføring, kan det dukke opp mange ord og uttrykk som trenger en enkel forklaring. Derfor har jeg laget denne listen over affiliate markedsføringsterminologi for å forklare dem på en enkel måte.

Ordene er listet opp fra A til Å med en kort forklaring. Bla nedover listen til riktig bokstav, eller bruk søkefunksjonen i nettleseren din ved å trykke CTRL+F og skrive inn ordet du leter etter.

Kan du alle disse har du kommet langt. Her er den store ‘hva er…’ listen over ord og termer på norsk som er knyttet til affiliate markedsføring:

A

Affiliate – En affiliate er en person eller bedrift som promoterer andres produkter eller tjenester mot en provisjon.
Affiliate manager – En person som administrerer et affiliate program og fungerer som bindeledd mellom affiliates og annonsører.
Affiliate markedsføring – En type markedsføring der en affiliate tjener en provisjon for å markedsføre andres produkter.
Affiliate nettverk – En tredjepartsplattform som forbinder affiliates med mange bedrifter som tilbyr affiliate program. Se slike.
Affiliate program – Et program som lar affiliates registrere seg for å promotere en bedrifts produkter eller tjenester.
API (Application Programming Interface) – Et sett med verktøy og protokoller som lar forskjellige programvarer kommunisere med hverandre.
A/B-testing – Sammenligning av to versjoner av en markedsføringskampanje for å se hvilken som presterer best.
Annonsør – En bedrift som tilbyr produkter eller tjenester og som samarbeider med affiliates for markedsføring.
Annonseblokkering – Programvare som forhindrer annonser i å vises på nettsider.
Attribution – Identifisering av hvilke markedsføringsaktiviteter som bidrar til konverteringer.
Avvisningsrate (Bounce Rate) – Prosentandelen av besøkende som forlater en nettside etter å ha sett kun én side.

B

Bannerannonse – Grafisk annonse som affiliates bruker på sine nettsider.
Backlink – En link fra en annen nettside som peker tilbake til affiliate sin nettside.
Bounce Rate -se Avvisningsrate

C

CPC (Cost Per Click) – Kostnad per klikk; en betalingsmodell hvor affiliate får betalt for hvert klikk generert.
CPA (Cost Per Action) – Kostnad per handling; en betalingsmodell hvor affiliate får betalt for hver handling (f.eks. salg eller registrering).
CPL (Cost Per Lead) – En betalingsmodell hvor affiliates tjener provisjon for genererte leads, altså potensielle kunder som har vist interesse for et produkt eller en tjeneste.
CPM (Cost Per Mille) – Kostnad per tusen visninger; en betalingsmodell hvor affiliate får betalt per tusen visninger av annonser.
Click-through rate (CTR) – Prosentandelen av visninger som resulterer i klikk på en affiliate-lenke.
Content locking – Metode hvor innhold låses og kun blir tilgjengelig etter at en bruker utfører en spesifikk handling.
Content partner – se Innholdspartner
Content marketing – se Innholdsmarkedsføring
Conversion – se Konvertering
Conversion funnel – se Konverteringstrakt
Conversion rate – se Konverteringsrate
Cookies – En cookie i affiliate-sammenheng er en liten datafil som lagres på brukerens datamaskin når de klikker på din affiliate-lenke, slik at butikken kan huske at det var du som sendte kunden dit, selv om kjøpet skjer senere.

D

Dashbord – En visuell visning av viktige målinger og data relatert til affiliate markedsføring. Siden du ser når du er logget inn på et affiliate nettverk eller affiliate program.
Deep linking – se Dyplinking
Domene – En unik adresse på internett som brukes for å få tilgang til en nettside, for eksempel www.dittdomene.no.
Dyplinking – Bruk av affiliate-lenker som peker til en spesifikk side på en annonsørs nettsted, i stedet for bare hjemmesiden.

E

EPC (Earnings Per Click) – Inntjening per klikk; et mål på hvor mye en affiliate tjener per klikk.

F

Flerkanalsmarkedsføring – Bruk av flere markedsføringskanaler (f.eks. sosiale medier, e-post) for å nå potensielle kunder.

G

Geotargeting – Skreddersydd markedsføring basert på brukerens geografiske plassering. Alt fra land til by.

H

Hosting – Tjenesten som gjør det mulig å lagre og publisere nettsider på internett, slik at de er tilgjengelige for brukere.

I

Impression – se Visning
Innholdsmarkedsføring – Markedsføring gjennom produksjon og distribusjon av verdifullt innhold. Content marketing på engelsk.
Innholdspartner – En nettside eller plattform som samarbeider med affiliates for å promotere innhold.
Inntektsdeling – En modell hvor affiliates tjener en andel av inntektene fra salgene de genererer.
Influencer markedsføring – Samarbeid med influencere for å promotere produkter til deres følgere.

K

Kampanje – En spesifikk markedsføringsinnsats for å promotere et produkt eller en tjeneste.
Klikk – Når en besøkende klikker på en affiliate-lenke.
Klikkbedrageri – Når noen genererer falske klikk på annonser for å øke inntektene uten reelle intensjoner om å kjøpe.
Konvertering – Når en besøkende utfører en ønsket handling, som å kjøpe et produkt eller melde seg på en tjeneste.
Konverteringstrakt – Stages en besøkende går gjennom fra første interaksjon til endelig kjøp.
Konverteringsrate – Prosentandelen av besøkende som utfører en ønsket handling.

L

Landing side – Den nettsiden en besøkende kommer til (lander på) etter å ha klikket på en affiliate-lenke.
Lead – En potensiell kunde som har vist interesse for et produkt eller en tjeneste.
Lead nurturing – Prosessen med å utvikle relasjoner med potensielle kunder gjennom hele kjøpsreisen.
Leadgenerering – Prosessen med å tiltrekke og konvertere potensielle kunder til leads.
Lenke – En URL som affiliates bruker for å spore trafikk og salg.
Long tail keywords – Spesifikke, lengre søkefraser med lavere søkevolum men høyere konverteringsrate.

M

Markedsføringsstrategi – En plan for hvordan produkter eller tjenester skal promoteres. Marketing strategy på engelsk.
Mobile markedsføring – Markedsføring som er optimalisert for mobile enheter. Mobile marketing på engelsk.

N

Nettstedoptimalisering – Tiltak for å forbedre en nettsides ytelse og brukervennlighet. Kan også realteres til On Page SEO.
Nettsky (Cloud) – Internett-baserte løsninger for å lagre og behandle data.
Nisje – Et spesialisert markedssegment som en affiliate fokuserer på.

P

Pay-per-lead (PPL) – En betalingsmodell hvor affiliates tjener provisjon for genererte leads.
Pay-per-sale (PPS) – Betalingsmodell hvor affiliates tjener provisjon kun når et salg er fullført.
Performancemarkedsføring – Markedsføring basert på målbare resultater, som klikk, salg, eller leads. Performance marketing på egnelsk.
Pixel tracking – se Tracking pixel
Provisjon – Beløpet en affiliate tjener for hver salg, klikk, eller annen handling som genereres gjennom deres markedsføring.
Produktfeed – En fil som inneholder detaljert informasjon om produkter tilgjengelig for promotering. Product Feed på engelsk.

R

Referral program – Et program som belønner kunder for å henvise nye kunder til en bedrift.
Reklamemateriell – Bannere, tekstlenker, og andre markedsføringsmaterialer som affiliates bruker for å promotere produkter.
Retargeting – Markedsføring til brukere som tidligere har besøkt en nettside men ikke konvertert.
ROI (Return on Investment) – Avkastning på investering; en beregning av hvor lønnsom en affiliate kampanje er.

S

Segmentering – Oppdeling av markedsføringsaktiviteter basert på spesifikke kundegrupper.
SEM (Search Engine Marketing) – Refererer til bruk av betalte annonser på søkemotorer som Google og Bing for å øke synligheten til nettsider i søkeresultatene.
SEO (Search Engine Optimization) – Søkemotoroptimalisering; praksisen med å optimalisere nettsider for å rangere høyere i søkemotorresultater.
SMM (Social Media Marketing) – Markedsføring via sosiale medier som Facebook, Instagram, og Twitter for å promotere produkter eller tjenester gjennom betalte annonser eller organisk innhold.
Social proof – Bruk av sosiale bevis, som anmeldelser eller kundevurderinger, for å bygge troverdighet.
Sub-affiliate – En affiliate som er rekruttert av en annen affiliate for å øke rekkevidden.

T

Tracking pixel – En liten, usynlig bilde som brukes for å spore brukeratferd.
Trackingsystem – Et system som brukes til å spore klikk, salg og andre handlinger som affiliates genererer.
Tilbakelenke – se Backlink

U

Utbetaling – Prosessen med å betale ut tjent provisjon til affiliates.
Utbetalingsgrense – Minstebeløpet som må opptjenes før en affiliate kan få utbetalt sin provisjon.
Utsjekkprosess – Trinnene en kunde går gjennom for å fullføre et kjøp på en nettside.

V

Video markedsføring – Bruk av videoer for å promotere produkter eller tjenester. Video marketing på engelsk.
Visning (Impression) – Antall ganger en annonse vises til brukere.

W

Widget – En liten, interaktiv applikasjon som kan integreres på nettsider for å utføre spesifikke funksjoner, som for eksempel å vise annonser eller samle inn data.
WordPress – En populær innholdsstyringsplattform (CMS) som brukes til å lage og administrere nettsider og blogger.

Gi meg gjerne beskjed om du har ord som burde vært med i listen. Kontakt info her.

© Copyright 2024 Swane Creative | Affiliate Marketing Norge