Adrecord forsvinner som egen aktør

Adrecord forsvinner og affiliateprogrammene flyttes til Adtraction

Her er en grei ting å få med seg og en stor nyhet i affiliate-verdenen. Adtraction Group AB har kjøpt opp Adrecord AB med virkning fra 1. oktober 2024.

Dette oppkjøpet betyr at Adrecord ikke lenger vil eksistere som en selvstendig plattform, og at alle Adrecord sine affiliate-programmer blir nå flyttet over til Adtraction.

For deg som affiliate innebærer det kanskje enklere hverdag. I stedet for å sjonglere to forskjellige nettverk, vil du fremover ha én plattform å forholde deg til.

I tillegg til alle de andre nettverkene da.

Adrecord blir historie

Adrecord var et svensk-basert affiliatenettverk grunnlagt i 2010. Siden oppstarten bygget de seg opp som en nisjeaktør innen nordisk e-handel, med rundt 500 annonsører (nettbutikker) og 1 000 partnere (affiliates) i sitt nettverk.

Mange små og mellomstore nettbutikker i Norge, Sverige og øvrige Norden har benyttet Adrecord for å drive partner- og affiliate-markedsføring.

Nettverket fokuserte på resultatbasert markedsføring der annonsøren kun betaler provisjon for faktiske salg. Adrecord la stor vekt på å matche annonsører med dyktige affiliates og bygge relasjoner preget av tillit og kvalitet.

Dette har gitt dem et rykte for personlig oppfølging og ifølge dem selv hadde de “den absolutt beste supporten i bransjen”.

Gjennom årene har Adrecord ofte blitt omtalt som “e-handlerens beste venn” . Det sier litt om hvilken rolle selskapet har spilt: En pålitelig partner for nordiske nettbutikker som ønsket å vokse gjennom affiliate-kanalen.

Teamet med kun 10 ansatte har vært kjent for å jobbe tett med både annonsører og affiliates for å skape lønnsomme samarbeid. Mange i bransjen har satt pris på deres lokale fokus og høy kvalitet i leveransen.

Som Adtraction-sjef Simon Gustafson kommenterer i pressemeldingen, har Adrecord og Adtraction delt den samme ambisjonen om å hjelpe e-handelsbedrifter med å diversifisere markedsføringen sin og redusere avhengigheten av de store plattformene .

Med andre ord ønsker begge selskapene å være den vennlige utfordreren som hjelper nettbutikker å lykkes gjennom partnerskap.

Adtraction blir større

Adtraction på sin side er en langt større aktør i affiliate-markedet.

Selskapet ble startet i Stockholm i 2007 og har vokst til å bli markedsleder i Norden innen digital partner-markedsføring.

Plattform kobler sammen annonsører som vil øke salget sitt, med ulike typer partnere som er alt fra digitale magasiner og prissammenligningsnettsteder til bloggere og influensere.

Målet er å la merkevarer finne de rette affiliate-partnerne som kan drive trafikk og salg, mot at partnerne tjener provisjon på salget, altså affiliate markedsføring.

Adtraction opererer i dag internasjonalt med kontorer i 12 land inkludert Norge og de samarbeider med både store internasjonale selskaper og små, lokale nisjebutikker.

Oppkjøpet av Adrecord passer rett inn planen om å ekspandere enda mer og det styrker Adtractions posisjon ytterligere i Sverige og Norden.

Selv om Adtraction er store, legger de vekt på å ha lokal tilstedeværelse og å gi god oppfølging i hvert marked.

De blir beskrevet som et selskap med moderne teknologi, brukervennlig plattform og “verdensklasse-support”, så Adrecord-kundene kan forvente å få mye av det samme – om ikke mer på Adtractions plattform.

Som Adrecord-grunnlegger Jonny Elofsson selv uttrykker det: «Adtraction føles som det naturlige og perfekte hjemmet for Adrecord».

Slik foregår overgangen til Adtraction

Hvordan vil så sammenslåingen skje i praksis?

Heldigvis ser overgangen ut til å bli ganske smidig. Det er nemlig nesten ingen overlapp mellom Adrecord sine annonsører og de Adtraction allerede hadde i sin portefølje. De hadde selvfølgelig noen eksklusive programmer som må flytte.

Det betyr at integrasjonen først og fremst handler om å legge til Adrecords programmer inn i Adtraction uten at eksisterende programmer dubliseres eller forsvinner.

Over tid vil alle annonsørene som i dag bruker Adrecord migrere over til den nye plattformen.

Adtraction har uttalt at plattformen deres også vil bli tilpasset for å møte eventuelle spesifikke behov disse kundene har.

Med andre ord vil Adrecord sine annonsører gradvis flyttes over, og de vil sørge for at nødvendige funksjoner eller tilpasninger er på plass slik at de føler seg hjemme.

Allerede nå er det tydelig at Adrecord-merkevaren fases ut. Besøker du Adrecords nettsider i dag, blir du møtt med beskjeden om at Adrecord og Adtraction “forener virksomheten under en felles plattform” .

Nye annonsører eller affiliates som klikker seg inn, blir oppfordret til å registrere seg direkte hos Adtraction istedet.

Vi kan forvente at Adrecords eget system og pålogging blir stengt når alle programmene er overført.

Tidsplanen for selve overføringen er ikke publisert i detalj, men det er lurt å anta at mye vil skje i løpet av de nærmeste månedene (sommer 2025 og utover). Både annonsører og affiliates vil nok få jevnlig informasjon fra aktørene underveis.

Hva betyr dette for annonsørene?

For annonsørene (nettbutikkene og selskapene) som har brukt Adrecord, innebærer oppkjøpet at de må flytte affiliate-programmet sitt over til Adtraction sitt system.

Det kan høres omfattende ut, men gevinstene er mange. Når de først er ombord hos Adtraction, får de umiddelbart tilgang til et langt større nettverk av affiliates som kan promotere dem. Adtraction samarbeider med et bredt spekter av partnere, så annonsørene kan nå ut til nye kanaler og publikum de kanskje ikke nådde via Adrecord.

I praksis kan dette bety økt synlighet og salg. Samtidig har Adtraction signalisert at de tar ansvar for alle kundene sine, også de små nisjeannonsørene.

Adrecord sine kunder – hvorav mange er mindre e-handelsaktører – skal med andre ord bli godt ivaretatt i det større systemet. Teamet vil trolig hjelpe hver annonsør med overgangen, inkludert nye sporingslenker, integrasjon av teknologi og eventuelle kontraktsmessige oppdateringer.

Kort sagt får annonsørene nye muligheter for vekst gjennom Adtraction, men de bør være forberedt på å gjøre noen tekniske tilpasninger og delta aktivt i migreringsprosessen for å sikre en sømløs overgang.

Hva betyr dette for deg som affiliate?

For deg som affiliate vil det med tiden bli enklere å holde styr på en platform istedenfor to. Kanskje er du med i disse nettverkene allerede.

Alle affiliate-programmene som lå hos Adrecord, vil etter hvert dukke opp på Adtraction, og det betyr faktisk et større utvalg for deg.

Adtraction får tilført mange nye programmer som tidligere kun var hos Adrecord, og disse kan du nå få tilgang til uten å melde deg inn i et ekstra nettverk.

Programmer du allerede er godkjent for hos Adrecord har blitt lovet at man fortsatt skal bli godkjent for hos Adtraction. Hvis ikke er det bare å ta kontakt med kundeservice.

Inne på portalen vil du se en blå info boks på de programmene du er godkjent for og en snarvei til hvor du eventuelt kan registrere deg på nytt eller kopiere ut ny affiliate lenke.

Hvis du allerede er registrert som affiliate hos Adtraction, vil du sannsynligvis se en rekke nye annonsører bli tilgjengelige fremover, etter hvert som de overføres.

Det gir deg sjansen til å utvide porteføljen din av samarbeidspartnere. Hvis du derimot kun har brukt Adrecord til nå, er det på tide å bli med i Adtraction for å fortsette samarbeidet med de programmene du har promotert. Heldigvis er Adtraction og Adrecord ganske like i måten de driver på, med mange av de samme prinsippene for kvalitet og partnerstøtte.

Du vil nok kjenne deg igjen i mye men må selvsagt sette deg inn i Adtractions grensesnitt og rutiner. Kanskje opplever du også at Adtractions verktøy og dashbord har noen nye funksjoner du kan dra nytte av. Les gjerne min anmeldelse av nettverket her.

Så…

Hva bør du som affiliate gjøre nå?

Til slutt, noen konkrete anbefalinger til deg som affiliate for å komme best mulig ut av overgangen:

  • Registrer deg hos Adtraction: Hvis du ikke allerede har en konto hos Adtraction, bør du opprette en så snart som mulig. Det er gratis og enkelt å registrere seg som partner. Jo tidligere du er på plass, desto raskere kan du finne igjen “dine” programmer fra Adrecord på Adtractions plattform.
  • Følg med på informasjon: Hold et øye med e-poster og meldinger fra nettverkene. Det kommer sannsynligvis oppdateringer om når spesifikke programmer flyttes, hva som eventuelt kreves av deg, og tidsfrister. For eksempel kan det komme beskjed om at et program bytter plattform på en gitt dato. Slik informasjon må du få med deg.
  • Oppdater affiliate-lenkene dine: Når programmene du promoterer har blitt overført til Adtraction, må du oppdatere sporingslenker og annet materiell. Lenker fra Adrecord-nettverket vil slutte å fungere etter en overgangsperiode. For å være sikker på å få provisjon for salg du genererer, bytt ut gamle linker med nye fra Adtraction så fort programmet er live der.
  • Ta vare på data og inntekter: Det er lurt å laste ned eller notere seg historiske rapporter og resultater fra Adrecord-systemet før det eventuelt stenges. Sikre deg oversikt over opptjente provisjoner, klikk, konverteringer osv. Dessuten: dobbeltsjekk at du får utbetalt eventuelle utestående provisjoner fra Adrecord. Mest sannsynlig håndteres utbetalinger som normalt, men det skader ikke å ha kontroll på dette i overgangsperioden.
  • Spør om hjelp ved behov: Står du fast eller lurer på noe underveis, ikke nøl med å kontakte Adtraction sitt support-team (eller ditt kontaktpunkt i Adrecord, om du har det). De er der for å hjelpe både annonsører og affiliates gjennom denne prosessen. Adtraction er kjent for å tilby personlig service, så bruk den muligheten til å få svar på det du måtte lure på.

Kort oppsummert

Adrecord blir nå en del av Adtraction-familien, noe som markerer slutten på Adrecord som eget affiliatenettverk.

For den nordiske affiliate-bransjen betyr det en konsolidering der Adtraction står igjen som en enda sterkere plattform. Både annonsører og affiliates kan se positive effekter i form av større nettverk og forenklet håndtering, men det krever at man gjør noen endringer og følger med i svingene.

Med god planlegging og oppfølging – og ved å følge rådene over – vil overgangen gå fint og uten problemer.

Da gjenstår det bare å ønske lykke til videre med affiliate-markedsføringen, nå på Adtraction!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

© Copyright 2025 Swane Creative | Affiliate Marketing Norge